Vă atașăm Instrumentul UE privind indicatorii comuni (în Engleză și în Română).
Răspunsuri la solicitările beneficiarilor referitoare la grupul țintă și indicatorii din cadrul SES Urban și SES Rural:
- GT SES Urban
La secțiunea 3.7.Grup-ţintă vizat de apelul de proiecte din Ghidul Solicitantului Condiții Specifice pentru apelul Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban se specifică:
În cadrul prezentului apel de proiecte, grupul țintă al proiectului va fi format din:
- Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă,
- tineri cu vârsta de peste 30 ani,
- șomeri,
- șomeri de lungă durată,
- persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii,
- persoane inactive.
În cadrul prezentului apel de proiecte, o persoană aflată în căutarea unui loc de muncă nu trebuie sa se afle in situația de a ocupa un loc de munca / nu este angajată/ nu are raporturi de serviciu, la data includerii in grupul tinta al proiectului.
- Categoriile de grup țintă enumerate în GS-CS și redate mai sus sunt separate, nu fac distincție între femei și bărbați și nu sunt condiționate între ele. Astfel, doar pentru categoria compusă din „persoane aflate în căutarea unui loc de muncă” s-a defint în clar condiția conform căreia aceste persoane „nu trebuie sa se afle in situația de a ocupa un loc de munca / nu este angajată/ nu are raporturi de serviciu, la data includerii in grupul tinta al proiectului”.
- Tineri cu vârsta de peste 30 ani
Reprezintă cetățenii cu vârsta peste 30 de ani (împliniți) și până în 35 de ani (neîmpliniți), indiferent de statul pe piața muncii.
- Șomeri și Someri de lungă durată
Persoane care se încadrează în definiția din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.
- Persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii
Persoanele din grupuri dezavantajate pe piața muncii sunt descrise la răspunsul nr. 8 din lista de Întrebări și răspunsuri frecvente aferente apelului de proiecte „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban“, aferent Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027, publicată pe site-ul MIPE la adresa https://mfe.gov.ro/ghiduri_peos/77349/:
Conform prevederilor Legii nr. 219 din 23 iulie 2015 privind economia socială, grup vulnerabil = persoane sau familii care sunt în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai, în conformitate cu prevederile art. 6 lit. p) din Legea asistenţei sociale nr.292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sau în conformitate cu strategiile naţionale aferente diferitelor domenii care vizează grupuri vulnerabile sau dezavantajate/ defavorizate în ocupare, educaţie, sănătate, locuire sau altele asemenea;
In acest context, grupurile vulnerabile pe piata muncii se regasesc in Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă 2021 2027, aprobata prin Hotărârea Guvernului nr. 558/2021. Astfel, grupuri vulnerabile sau dezavantajate/ defavorizate în ocupare pot fi formate din persoane cu nivel de instruire scăzut, persoanele cu dizabilităţi sau persoanele din comunităţile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zone rurale, persoane eliberate din detenţie, tineri postinstituţionalizaţi, şomeri cu un nivel redus de competenţe, persoane cu vârsta de peste 50 de ani, persoane reîntoarse în ţară etc. Măsurile de stimulare a iniţiativelor antreprenoriale în rândul persoanelor dezavantajate pe piata muncii se pot adresa în special în rândul persoanelor subreprezentate sau dezavantajate în ecosistemul antreprenorial din România (de exemplu, tineri, femei, şomeri cu nivel scăzut de educaţie etc).
Pentru fiecare persoană care va beneficia de activitățile proiectului trebuie să se justifice starea de vulnerabilitate în care se află aceasta, raportat la poziția/accesul pe piața muncii.
Coroborând prevederile legale, respectiv:
- Legea asistenței sociale nr. 292/2011 cu modificările și completările ulterioare, art.6
p) grupul vulnerabil desemnează persoane sau familii care sunt în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situaţii de boală, dizabilitate, sărăcie, dependenţă de droguri sau de alcool ori a altor situaţii care conduc la vulnerabilitate economică şi socială.
b) ancheta socială sau raportul de anchetă socială reprezintă documentul final elaborat de către asistentul social pe baza diagnozei sociale, după încheierea procesului de evaluare a beneficiarului, cu respectarea normelor profesionale şi a cerinţelor legale prevăzute de prezenta lege şi de legile speciale;
g^1) diagnoza socială este o metodă de investigaţie întemeiată pe diferite tehnici de culegere şi de prelucrare a informaţiei, în scopul analizei situaţiei sociale şi economice a persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunităţilor; este realizată de asistentul social, cu respectarea normelor profesionale şi a cerinţelor legale prevăzute de prezenta lege şi de legile speciale;
- Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare, art.6
j) grup vulnerabil – persoane sau familii care sunt în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai, în conformitate cu prevederile art. 6 lit. p) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sau în conformitate cu strategiile naţionale aferente diferitelor domenii care vizează grupuri vulnerabile sau dezavantajate/ defavorizate în ocupare, educaţie, sănătate, locuire sau altele asemenea.
- Hotărârea Guvernului nr. 558/2021 – Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă 2021 2027
Al doilea obiectiv specific a vizat îmbunătăţirea structurii ocupaţionale şi creşterea participării pe piaţa muncii în rândul mai multor categorii de persoane, după cum urmează:
Persoanele vulnerabile: măsuri care combină suportul social cu activarea pentru persoanele vulnerabile (provenite din sistemul de asistenţă socială/cu dizabilităţi /a celor condamnate aflate în evidenţa serviciilor de probaţiune şi a celor care execută sau au executat în parte sau în întregime o pedeapsă privativă de libertate);(...).
Astfel, pornind de la premisa că de calitatea informării şi consilierii profesionale depind în mare măsură rezultatele aplicării măsurilor active, prin proiectul Managementul de caz – Proces de incluziune pe piaţa forţei de muncă, ANOFM îşi propune adaptarea acestor servicii (incluzând profilarea), în special în cazul persoanelor provenind din grupuri vulnerabile (greu şi foarte greu ocupabile, conform sistemului de profilare).
Așadar, pentru stabilirea apartenenței la grupuri vulnerabile sau dezavantajate/ defavorizate se vor respecta prevederile actelor normative expuse mai sus. Statutul pe piața muncii pentru aceste persoane nu reprezintă un criteriu conform definițiilor de mai sus, prin urmare sunt acceptate toate persoanele pentru care sunt prezentate documente care atestă starea de vulnerabilitate, cu condiția ca acestea să fie emise în condițiile prevederilor legale naționale.
Așadar, statutul pe piața muncii pentru aceste persoane nu reprezintă un criteriu conform definițiilor de mai sus, prin urmare sunt acceptate toate persoanele pentru care sunt prezentate documente care atestă starea de vulnerabilitate, cu condiția ca acestea să fie emise în condițiile prevederilor legale naționale.
- Persoane inactive
Persoanele inactive sunt definite conform Eurostat, ca fiind persoanele care nu fac parte din forța de muncă (care nu sunt nici ocupate, nici șomere):
O persoană se află în afara forței de muncă, potrivit definiției dată de Organizația Internațională a Muncii, dacă el sau ea nu face parte din forța de muncă ceea ce înseamnă că el sau ea nu este nici angajat nici șomer. Totalitatea persoanelor din afara forței de muncă se mai numește și „populația inactivă” și poate include copii preșcolari, elevi, studenți, pensionari și gospodine, de exemplu, cu condiția ca aceștia să nu lucreze deloc și să nu fie disponibili sau să își caute un loc de muncă; unele dintre acestea pot fi de vârstă de lucru.
În lista de Întrebări și răspunsuri frecvente aferente apelului de proiecte „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban“, aferent Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027, la răspunsul de la întrebarea 21, se găsește definiția pentru persoane inactive:
(...) populația inactivă include copiii de vârstă preșcolară sau școlară, studenții, pensionarii, precum și acele persoane care, deși se află la vârstă de muncă (15-64 ani), nu muncesc, nu sunt disponibili și nici nu își doresc să muncească (casnice), persoane întreținute de alte persoane ori de stat sau care se întrețin din alte venituri (chirii, dobânzi, rente etc.); Sunt considerate inactive și persoanele care au declarat că în săptămâna de referință aveau un loc de muncă de la care au absentat, care nu au certitudinea că vor reveni la locul de muncă într-o perioadă de cel mult trei luni și care nu primesc cel puțin 50% din salariu de la angajator, nu sunt disponibile să înceapă lucrul și care nu au căutat în mod activ un loc de muncă (INS, Ocupare și șomaj).
- GT SES Rural
La secțiunea 3.7.Grup-ţintă vizat de apelul de proiecte din Ghidul Solicitantului Condiții Specifice pentru apelul Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural se specifică:
În cadrul prezentului apel de proiecte, grupul țintă al proiectului va fi format din:
- Persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural
- Persoane vulnerabile din mediul rural
În înțelesul prezentului ghid, în categoria de grup țintă “Persoane vulnerabile din mediul rural”, sunt incluse persoanele dezavantajate/ defavorizate pe piața muncii, șomeri, persoane inactive.
În cazul celor două categorii de grup țintă, vor fi prezentate documente astfel:
- Persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural – declarație privind intenția de a înființa o întreprindere socială în mediul rural.
- Persoane vulnerabile din mediul rural - pentru raportarea persoanelor vulnerabile se vor avea în vedere prevederile legale specifice pe această temă, respectiv:
- Legea nr. 292/2011 – Asistența Socială, art.6
p) grupul vulnerabil desemnează persoane sau familii care sunt în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situaţii de boală, dizabilitate, sărăcie, dependenţă de droguri sau de alcool ori a altor situaţii care conduc la vulnerabilitate economică şi socială.
b) ancheta socială sau raportul de anchetă socială reprezintă documentul final elaborat de către asistentul social pe baza diagnozei sociale, după încheierea procesului de evaluare a beneficiarului, cu respectarea normelor profesionale şi a cerinţelor legale prevăzute de prezenta lege şi de legile speciale;
g^1) diagnoza socială este o metodă de investigaţie întemeiată pe diferite tehnici de culegere şi de prelucrare a informaţiei, în scopul analizei situaţiei sociale şi economice a persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunităţilor; este realizată de asistentul social, cu respectarea normelor profesionale şi a cerinţelor legale prevăzute de prezenta lege şi de legile speciale;
- Legea nr. 219/2015 – Economia Socială, art.6
j) grup vulnerabil – persoane sau familii care sunt în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai, în conformitate cu prevederile art. 6 lit. p) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sau în conformitate cu strategiile naţionale aferente diferitelor domenii care vizează grupuri vulnerabile sau dezavantajate/ defavorizate în ocupare, educaţie, sănătate, locuire sau altele asemenea.
- Hotărârea Guvernului nr. 558/2021 – Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă 2021 2027
Al doilea obiectiv specific a vizat îmbunătăţirea structurii ocupaţionale şi creşterea participării pe piaţa muncii în rândul mai multor categorii de persoane, după cum urmează:
Persoanele vulnerabile: măsuri care combină suportul social cu activarea pentru persoanele vulnerabile (provenite din sistemul de asistenţă socială/cu dizabilităţi /a celor condamnate aflate în evidenţa serviciilor de probaţiune şi a celor care execută sau au executat în parte sau în întregime o pedeapsă privativă de libertate);(...).
Astfel, pornind de la premisa că de calitatea informării şi consilierii profesionale depind în mare măsură rezultatele aplicării măsurilor active, prin proiectul Managementul de caz – Proces de incluziune pe piaţa forţei de muncă, ANOFM îşi propune adaptarea acestor servicii (incluzând profilarea), în special în cazul persoanelor provenind din grupuri vulnerabile (greu şi foarte greu ocupabile, conform sistemului de profilare).
3) furnizarea de pachete de servicii şi măsuri adaptate grupurilor dezavantajate, precum persoane inactive apte de muncă, persoane cu dizabilităţi, şomeri cu un nivel redus de competenţe, şomeri de lungă durată, persoane cu vârsta de peste 50 de ani, persoane reîntoarse în ţară, persoane beneficiare ale unei forme de protecţie internaţională (migranţi) etc. (...).
Așadar, pentru stabilirea apartenenței la categoria „Persoane vulnerabile din mediul rural” se vor respecta prevederile actelor normative expuse mai sus, respectiv Legea nr. 219/2015 și Legea nr. 292/2011. Din această categorie pot face parte orice tip de persoane din mediul rural pentru care se emite un document care atestă starea de vulnerabilitate, în conformitate cu art. 6 din Legea nr. 292/2011.
- Indicatori SES Urban
Conform Ghidului Solicitantului – Condiții specifice „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban”, PEO/103/PEO_P4/OP4/ESO4.1/PEO_A52, indicatorii sunt definiți astfel:
- EECO01 „Număr total de participanți” reprezintă numărul total de participanți care sunt asistați în programe de dezvoltare competențe antreprenoriale și prin activități de mentorat și dezvoltare planuri de afaceri. Valoarea acestui indicator echivalează cu valoarea grupului țintă al proiectului - Persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul urban: Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri cu vârsta de peste 30 ani, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
- 5SO06 „Locuri de muncă nou create“ reprezintă numărul locurilor de muncă nou create pentru creșterea oportunităților de ocupare în cadrul întreprinderilor sociale înființate prin proiect. Este obligatoriu ca în cazul întreprinderilor sociale înființate printr-un proiect implementat în regiunile mai puțin dezvoltate, să fie angajate în cadrul întreprinderilor sociale înființate în cadrul proiectului minimum 84 de persoane având unul din următoarele statute pe piața muncii: Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive. Este obligatoriu ca în cazul întreprinderilor sociale înfiniițate printr-un proiect implementat într-un teritoriu ITI, să fie angajate în cadrul întreprinderilor sociale înființate în cadrul proiectului minimum 40 de persoane având unul din următoarele statute pe piața muncii: Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
La atingerea indicatorului EECO01 vor participa toate persoanele care doresc să înființeze o întreprindere socială în mediul urban și se încadrează în cel puțin una din categoriile de mai jos:
- Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă,
- tineri cu vârsta de peste 30 ani[2],
- șomeri,
- șomeri de lungă durată,
- persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii,
- persoane inactive.
Referitor la categoria de grup țintă tineri cu vârsta de peste 30 ani, facem următoarele precizari:
După cum reiese in mod clar din definitia indicatorului EECO01, categoria de grup țintă tineri cu vârsta de peste 30 ani este termen/ element / parte a enumerației „Persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul urban”. Ca urmare, categoria de grup țintă „tineri cu vârsta de peste 30 ani” nu este egala / nu se combina / nu se suprapune peste celelalte categorii de grup țintă.
La acest indicator EECO01, tinerii cu vârsta de peste 30 ani - până în 35 de ani, nu trebuie sa fie in același timp si persoane aflate în căutarea unui loc de muncă sau șomeri, sau șomeri de lungă durată, sau persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, sau persoane inactive.
În Ghidul solicitantului – conditii specifice, nu exista prevederi privind statutul / un anumit statut pe piata muncii a categoriei de grup țintă tineri cu vârsta de peste 30 ani, categorie cuantificata la indicatorul EECO01.
Prin raportare la definitia indicatorului 5SO06 „Locuri de muncă nou create“, se constată că aceasta categorie de persoane - tineri cu vârsta de peste 30 ani – nu se regăseste ca atare printre categoriile de persoane care trebuie să fie angajate în cadrul întreprinderilor sociale înființate prin proiect, respectiv: persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
Ca urmare, tinerii cu vârsta de peste 30 ani - până în 35 de ani, care nu se incadreaza in una din categoriile: persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, sau șomeri, sau șomeri de lungă durată, sau persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, sau persoane inactive, nu vor fi luati in calcul / contorizati la indicatorul 5SO06 „Locuri de muncă nou create“.
Referitor la răspunsul la întrebarea nr. 8, va rugam sa retineti ca aceasta intrebare vizează persoanele din grupuri dezavantajate pe piața muncii, pentru care se precizează ca fiecare persoana din aceasta categorie trebuie sa justifice starea de vulnerabilitate, prin raportare la statutul pe piata muncii. Nici intrebarea si nici răspunsul nu vizează categoria de persoane tineri cu vârsta de peste 30 ani.
- Indicatori SES Rural
Conform Ghidului Solicitantului – Condiții specifice „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural - Regiuni mai puțin dezvoltate”, PIDS/83/PIDS_P3/OP4/ESO4.1/PIDS_A12, indicatorul de rezultat EECO04 este definit astfel:
- EECO04 „Participanți care au un loc de muncă, inclusiv care desfășoară o activitate independentă, la încetarea calității de participanți” reprezintă numărul de persoane vulnerabile din mediul rural angajate în întreprinderile sociale înființate în cadrul proiectului. Ținta acestui indicator este minim 20% din numărul total de participanți (valoarea indicatorului EECO01),
Iar indicatorul de realizare EECO01 este definit ca fiind:
- EECO01 (indicator de realizare) „Număr total de participanți” reprezintă numărul total de participanți care sunt asistați în programe de dezvoltare competențe antreprenoriale și prin activități de mentorat și dezvoltare planuri de afaceri. Valoarea acestui indicator echivalează cu valoarea grupului țintă al proiectului.
Din definitia indicatorului EECO04 reiese in mod clar ca indicatorul se refera la persoane vulnerabile din mediul rural angajate în întreprinderile sociale înființate în cadrul proiectului si pentru cuantificarea indicatorului se precizează in mod clar ca reprezintă număr de persoane angajate / număr total de participanti. Se precizează in mod clar „din numărul total de participanți”, nu este o exprimare de forma „...din / dintre participanții...” sau o alta forma care sa induca faptul ca persoanele angajate = participanti.
Din definițiile de mai sus rezultă următoarele:
- În cadrul indicatorului de rezultat EECR04 se vor cuantifica și valida acele persoane vulnerabile care fac dovada că sunt angajate în întreprinderile sociale înființate în cadrul proiectului,
- Valoarea indicatorului de rezultat EECR04 se calculeaza prin raportarea numărului de persoane vulnerabile angajate în întreprinderile sociale înființate în cadrul proiectului, la numărul total de persoane care fac parte din grupul țintă al proiectului, cuantificați la indicatorul de realizare EECO01,
- Valoarea indicatorului de rezultat EECR04 trebuie sa fie de minim 20% din numărul total de persoane care fac parte din grupul țintă al proiectului, cuantificați la indicatorul de realizare EECO01,
- În cadrul indicatorului de realizare EECO01 se vor cuantifica și valida toate persoanele care fac parte din grupul țintă al proiectului, respectiv:
- Persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural
- Persoane vulnerabile din mediul rural (minim 20%)
După cum s-a precizat si la pct. 12 din Lista de intrebari si raspunsuri, nu este obligatoriu ca persoanele angajate în cadrul întreprinderilor sociale infiintate prin proiect, corespunzator indicatorului de rezultat EECR04 – persoane vulnerabile din mediul rural, să facă parte din grupul țintă initial al proiectului, ci doar sa reprezinte ca valoare minim 20% din valoarea indicatorului de realizare EECO01.
În concluzie, întrucât din cele menționate anterior nu rezultă obligativitatea ca persoanele care sunt angajate în cadrul întreprinderilor sociale să facă parte din grupul țintă al proiectului, pentru demonstrarea realizării indicatorului EECR04 vor fi cuantificate doar persoanele vulnerabile din mediul rural care fac dovada angajării în întreprinderile sociale înființate în cadrul proiectului, indiferent dacă acestea au fost înscrise în grupul țintă al proiectului sau nu.
Pentru raportarea persoanelor vulnerabile angajate în cadrul întreprinderilor sociale, care nu fac parte din grupul țintă, se vor completa formulare de înregistrare participanți (Anexa 13 la Manualul Beneficiarului PEO/PIDS) și se vor transmite documente care atestă starea de vulnerabilitate a acestora.
- Formare 112032/112036 și selecție planuri de afaceri SES
- În situația în care o persoană deține un certificat de absolvire a unui program de formare profesională pentru o perfecționare/specializare pe cod COR 112032 (Antreprenor în economia socială) sau cod COR 112036 (Manager de întreprindere socială), NU poate participa la activități de formare competențe antreprenoriale în economie socială, cod COR 112032 sau 112036, în cadrul proiectelor finanțate prin PEO și PIDS, pentru a se respecta principiul evitării dublei finanțări.
Pentru persoanele în situația de mai sus, participarea la grup țintă și la activitățile unui proiect finanțat prin apeluri de sprijin înființare întreprinderi sociale deschise în cadrul PEO/PIDS se va realiza în conformitate cu Ghidul Solicitantului Condiții Specifice și cu metodologiile de selecție grup țintă și de selecție planuri de afaceri publicate de administratorii de schemă.
În situația în care o persoană deține un certificat de absolvire a unui program de formare profesională pentru o perfecționare/specializare pe cod COR 112032 (Antreprenor în economia socială) sau cod COR 112036 (Manager de întreprindere socială), NU poate participa la activități de formare competențe antreprenoriale în economie socială, cod COR 112032 sau 112036, în cadrul proiectelor finanțate prin PEO și PIDS, pentru a se respecta principiul evitării dublei finanțări.
Astfel, GS-CS nu stabilește condiții privind durata cursurilor, ci definește standardul ocupațional vizat, respectiv cod COR 112032 sau 112036.
În plus, în conformitate cu Ghidul Solicitantului – Condiții Generale, beneficiarul trebuie să se asigure că participanții la operațiuni nu au beneficiat de măsuri similare pentru formare profesională pe același tip de curs, domeniu și același nivel de calificare.
- La secțiunea 3.8.2. Indicatori de rezultat din Ghidul Solicitantului Condiții Specifice Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban, se precizează ca este obligatoriu ca în cazul intreprinderilor sociale infiintate printr-un proiect implementat in regiunile mai puțin dezvoltate, sa fie angajate în cadrul întreprinderilor sociale înființate în cadrul proiectului minimum 84 de persoane având unul din următoarele statute pe piața muncii: Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
In aceste conditii, nu este posibil ca aceeași persoana sa aiba calitatea de angajat intr-o intreprindere sociala – SES Urban si in același timp si beneficiar de ajutor de minimis – SES rural, avand in vedere ca in acesta ultima calitate, persoana respectiva se presupune ca nu mai are unul din statutele cerute pentru angajatii SES Urban: Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
Totodată, atragem atenția că prin OMIPE 964/08.04.2024 privind modificarea Ghidului Solicitantului-Condiții Generale aferent Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027 și prin OMIPE 965/08.04.2024 privind modificarea Ghidului Solicitantului-Condiții Generale aferent Programului Incluziune și Demnitate Socială (PIDS) 2021-2027 au fost introduse elemente de evitare a dublei finanțări la nivel de grup țintă proiectele finanțate prin PEO și PIDS, după cum urmează:
„De asemenea, pentru respectarea principiului evitării dublei finanțări, beneficiarii /partenerii se vor asigura și în perioada de implementare a proiectelor, de prevenirea, identificarea, evitarea și sesizarea dublei finanțări în ceea ce privește livrabilele rezultate din implementarea activităților, grupul țintă implicat în proiect și resursele materiale achiziționate în proiecte finanțate prin PEO și PIDS”.
- Ghidurile Solicitantului Condiții Specifice definesc foarte clar atribuțiile administratorilor de schemă și ale persoanelor care înființează întreprinderile sociale, dar și delimitările și incompatibilitățile între aceste două categorii, astfel:
- Beneficiarul/partenerii se vor asigura că membrii juriului nu sunt soti, sotii, rude sau afini până la gradul II inclusiv cu nicio persoană din grupul țintă care a depus plan de afaceri.De asemenea, Beneficiarul/partenerii se vor asigura că membrii juriului nu au legaturi economice (reprezentanti legali, actionari, administratori) la aceleasi firme/grupuri de firme cu nicio persoană din grupul țintă care a depus plan de afaceri.
- Persoanele care fac parte din echipa de proiect, asociații sau angajații din cadrul beneficiarului sau partenerilor săi din proiect nu pot avea calitatea de angajați sau asociați în cadrul întreprinderilor înființate prin proiect.
- Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze în cadrul întreprinderilor nou înființate numărul minim de persoane pe care s-a obligat să le angajeze, la cel târziu 4 luni de la finalizarea Etapei I.
- În perioada Etapei II, pe durata implementării proiectului, respectiv pe durata de sustenabilitate asumată în cererea de finanțare/ planul de afaceri, de după finalizarea implementării proiectului, beneficiarul ajutorului de minimis va asigura continuarea funcționării întreprinderii și va menține ocuparea locurilor de muncă nou create.
- Persoana al cărei plan de afaceri a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de reprezentant legal, acționar unic/acționar majoritar și administrator al afacerii nou înființate și sprijinite prin proiect, reprezintă societatea, are rol executiv în întreprindere, fiind efectiv cel care asigură gestiunea afacerii, este responsabil de patrimoniul întreprinderii înființate, are responsabilitatea de a garanta întru totul desfășurarea legală a activității economice și realizarea obiectelor de activitate.
- Administratorul schemei de antreprenoriatdesfășoară acțiuni care au ca scop monitorizarea activității întreprinderilor înființate, inclusiv exploatarea și sustenabilitatea planului de afaceri asumat în sensul dezvoltării, și nu doar al supraviețuirii în piață, precum și a atingerii tuturor rezultatelor asumate prin proiect, cu acordarea unei atenții deosebite menținerii locurilor de muncă create, precum și funcționalității întreprinderilor create.
Din modul specific în care ați formulat întrebările, în calitate de administrator de schemă, reiese că la acest moment, când etapa I a proiectului abia a început, iar selecția planurilor de afaceri nu a fost finalizată, administratorul de schemă planifică activități ce țin de ocuparea locurilor de muncă în cadrul întreprinderilor sociale ce vor fi înființate, deși această decizie este în sarcina exclusivă a viitorilor câștigători de planuri de afaceri, care vor fi selectați de către comisa numită de administratorul de schemă.
Prin urmare, pentru evitarea oricăror situații de suprapunere a atribuțiilor celor două părți, administrator de schemă și beneficiar de subvenție, vă recomandăm să procedați la selecția grupului țintă și a planurilor de afaceri cu maximă obiectivitate și transparență.
· Raspuns la intrebare referitoare la PA aproape identice pe PEO si PIDS, inclusiv rude care aplica pe PEO si PIDS (se respecta conditiile in cadrul unui apel, dar nu in cadrul ambelor apeluri de SES din PEO+PIDS): De asemenea, având în vedere specificitatea speței pe care o supuneți atenției noastre la acest moment de început de etapă I, când activitatea de selecție planuri de afaceri nu se derulează încă, vă comunicăm că, în calitate de administrator de schemă și beneficiar al contractului de finanțare, aveți obligația de a asigura un management financiar riguros și de a respecta prevederile legislației naționale și europene. De aceea vă recomandăm ca, în cazul în care gestionați mai multe proiecte finanțate prin obiective specifice similare din PEO și PoIDS, pentru evitarea oricăror situații de suprapunere între beneficiarii de subvenții și planurile de afaceri pe care le selectați și finanțați, să procedați la selecția grupului țintă și a planurilor de afaceri cu maximă responsabilitate, obiectivitate și transparență.
Totodată, atragem atenția că prin OMIPE 964/08.04.2024 privind modificarea Ghidului Solicitantului-Condiții Generale aferent Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027 și prin OMIPE 965/08.04.2024 privind modificarea Ghidului Solicitantului-Condiții Generale aferent Programului Incluziune și Demnitate Socială (PIDS) 2021-2027 au fost introduse elemente de evitare a dublei finanțări la nivel de grup țintă proiectele finanțate prin PEO și PIDS, după cum urmează:
„De asemenea, pentru respectarea principiului evitării dublei finanțări, beneficiarii /partenerii se vor asigura și în perioada de implementare a proiectelor, de prevenirea, identificarea, evitarea și sesizarea dublei finanțări în ceea ce privește livrabilele rezultate din implementarea activităților, grupul țintă implicat în proiect și resursele materiale achiziționate în proiecte finanțate prin PEO și PIDS”.
[2] Conform Legii tinerilor nr. 350/2006, prin tineri se înțeleg cetățenii cu vârsta până în 35 de ani